lördag 20 maj 2017

Catarinatårta

Den här tårtan har jag verkligen varit sugen på att göra
 och när jag fyllde år passade det ju verkligen
 bra eftersom den räcker till många........
 Det är Catarina Königs tårta

Tyckte den verkade så god och fräsch
och det var den verkligen också
Trots många moment är den inte svår att göra
Tror verkligen det gav mersmak på att baka tårtor
Dessutom tycker jag att det är riktigt kul att spritsa så
nu har jag skaffat mig ett set med olika tyllar

Catarinatårta

Citrontårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl potatismjöl
1 dl vetemjöl special
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 itron, zest
smör till formen
mjöl till formen

Sätt ugnen på 175 grader, inte varmluft
Smöra och bröa 2 springformar, 20 cm i diameter
(Jag använde bakplåtspapper i stället)
Blanda mjöl, bakpulver, potatismjöl och vaniljpulver i en bunke
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt
Vänd försiktigt ner mjölblandningen och citronzest
Häll smeten i de båda bunkarna
Ställ in i ugnen ca 25-35 minuter
Låt svalna och stjälp sedan upp bottnarna
Jag förberedde bottnarna innan jag skulle göra
färdigt själva tårtan. Låt då bottnarna vara kvar i formarna
och frys dom
 Passionsfruktscurd
6 passionsfrukter
1 citron, saften
0.75 dl socker
1 msk maizena
2 äggulor
1 ägg
50 gram smör

Dela passionsfrukterna och gröp ur dom med en sked
ner i en kastrull
Dela citronen och pressa ur saften
Häll hälften av saften från den pressade citronen
samt sockret i kastrullen
Koka ihop alltsammans till sockret smält
Häll passionssmeten i en sil och sila bort kärnorna

Häll tillbaka passionfruktssaften i kastrullen
Blanda maizenan med resten av citronsaften
Vispa i ägget, äggulor och maizenablandningen i kastrullen
med passionsfruktssaften
Rör hela tiden på medelhög värme tills curden tjocknar
Ta bort från plattan
(får inte koka för då spricker det sig) 
Vispa till sist i smöret så det blir blankt och fint
Häll upp passionscurden i en skål eller glasburk
och låt kallna 
Förvara i kylskåpet
Hallonmousse
2,5 dl hallon, frysta
3 gelatinblad
100 gram färskost
0,75 dl florsocker
2 dl vispad grädde

Koka upp hallonen och sila bort kärnorna, tryck ut saften ordentligt från silen
Blötlägg gelatinbladen minst 5 minuter
Vispa upp florsocker och färskost i en bunke
Smält gelatinbladen med en tredjedel av hallonpurén och låt bli ljummet
Tillsätt resten av hallonpurén i färskostblandningen
Tillsätt den ljumna gelatinblandningen med färskostblandningen
Vänd nu försiktigt i den vispade grädden
Ställ i kyl och låt stelna till en mousse
Vit chokladfrosting
200 gram vit choklad
250-300 gram smör, rumstempererat och i mindre bitar
300 gram färskost
4 dl florsocker
2-3 krm röd karamellfärg

Smält vita chokladen över vattenbad och låt svalna
Vispa kraftigt portionsvis i småbitarna av smöret
Vispa samman florsocker och färskost i en annan bunke och tillsätt det i chokladsmöret
Vispa fluffigt och hastigt
Dela upp smeten i 2 skålar och färga den ena skålens frosting med karamellfärgen
Dekoration
Vita och rosa sockerpärlor
(Jag hade inte det)

Jag gjorde både passionsfruktscurden och hallonmoussen dagen innan jag fyllde bottnarna med det
Tårtbottnarna fyllde jag med curd och mousse
2 dagar innan jag skulle servera tårtan då jag ville att
bottnarna skulle bli mer saftiga

Montera tårtan
Lossa bottnarna från formarna
(Har dom varit frysta så låt dom tina)
Dela vardera botten i två delar
Lägg ut en första botten och bred på hälften av hallonmoussen jämnt
Lägg på nästa botten
Bred på passionscurden
Lägg på nästa botten och bred på resten av hallonmoussen
Lägg på sista botten
Hit kan man förbereda genom att plasta in bottnarna
och ställa i kylen 1-2 dagar innan man ska äta tårtan

Täck tårtan med ett tunt lager av den vita frostingen
Dra med en räfflad tårtskrapa längs sidorna för att få ett spårigt mönster
Fyll en spritser med vartannat med rosa och gulvit frosting
Spritsa rosor som täcker hela toppen på tårtan
Dekorera med pärlorna
Förvara i kylskåp tills servering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar