onsdag 16 maj 2018

Sparris med hollandaisesås och räkor

Har köpt på mig en hel del vit-och grön sparris denna våren
Älskar verkligen sparris och då speciellt den vita

Här tillagade jag både den gröna och vita till en klassiskt hollandaise
och det är SÅ gott

OBS! Sparrisen går att frysa som den är

Sparris med hollandaisesås och räkor

Vit sparris
Sparris
Salt 2 tsk per liter vatten
Citron, ca 1/2 tsk
1 tsk socker
Skala den vita sparrisen nedanför knoppen
Koka upp rikligt med vatten i en vid kastrull
med salt, lite citronsaft och sockret 
Lägg i den vita sparrisen
Låt sjuda 20-40 min beroende på tjocklek
Mina tjocka tog ca 40 min

Grön sparris
Bryt av sparrisens hårda underdel
Koka upp vatten som ovan
Sjud sparrisen ca 1-2 min

Hollandaisesås
150 gram smör
3 äggulor
3 msk vitt vin
1/2 msk citronsaft
Salt och vitpeppar
Smält fettet och låt det svalna något
Blanda äggulor och vin över vattenbad
Sjud medans du vispar tills det tjocknar
Ta bort bunken/kastrullen från värmen
Tillsätt det smälta smöret, först droppvis och 
sedan i en tunn stråle
Vispa hela tiden tills det tjocknat
Smaksätt med citron salt och peppar

Garnera med färska räkor

Har man inte tid eller ork att tillaga Hollandaisessås 
själv så finns den ju att bara vispa ihop från påse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar